fredag den 15. april 2011

Lam - og hvad man bruger dem til!!

Det går stadig fint med lammene - alle 4. Det er selvfølgelig pivhamrende hårdt at skulle op klokken kvart over l...t om morgenen for at give den første flaske - men der venter jo en belønning i den anden ende:
Lammekød!

Nu er der sikkert mange, der vil synes, at det er en underlig tankegang - hvor er følelsen for dyrene osv. osv. Men helt ærligt: Vi er ikke vegetarer - og vi kender ikke så mange, der er. Til gengæld kender vi mange, der ikke kan forstå, at vi kan spise vores egne dyr. Det kan vi altså godt - og jeg har det uendeligt meget bedre med at spise dyr, som jeg ved har haft en god opvækst og et godt liv - uanset, hvor langt/kort det måtte være.

Misforstå mig ikke: Jeg sidder ikke og fløjter i bilen på vej til slagteriet. Jeg synes heller ikke, det er særlig rart den "sidste" aften - men heldigvis ved dyret ikke, hvad der venter. Den har haft et supergodt liv - har nydt hvert sekund - i modsætning til mange andre af de dyr, vi spiser - og den gengælder ved at give mig et godt måltid.

Og meget apropos det sidste: I går blev der lavet rullepølser i anledning af påsken: Både kalve- og lammerullepølser. Og det er en herlig spise - og egentlig ikke specielt bøvlet:

Bryst udbenes og lægges 2 døgn i en saltlage bestående af vand, salt og sukker. Herefter skæres det til i en pæn form - stykkerne "flyttes rundt" til man har en nogenlunde firkant. Der drysses med rigelig groftkværnet peber, allehånde, korianderfrø og masser af frisk persille:

Herefter rulles stramt sammen og der snøres med ubleget bomuld:



Pølsen koges 1½ time i vand med peberkorn, laurbærblade og 4-5 fed hvidløg. Afkøles under pres og ser nu sådan ud:


Serveres på rugbrød - evt. med god sky og hakkede løg

Velbekomme!!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar